Caren Cats, visitekaartje coaching.

Het was een onbekende weg
Die ik heb afgelegd
Na het licht
Op zoek naar het donker
Verlangen naar verlangen
Uit dat harnas van spijt
Jaloezie
En belangen
Onderweg spuwden stuurlij
Aan wal hun gal
Ze hebben nooit iets bereikt
Ik bleef eigenwijs
En toen, toen zag ik jou
Je bent zoveel voor me geweest
Een moeder, een dochter
De mooiste vrouw
Maar als altijd met iemand
Die nooit iets zeker weet
Won mijn twijfel van ons geluk
Maar vanavond ben ik hier terug
En ik vraag je
Heb me lief, heb me lief
Heb dit lichaam lief
Bemin mij, bevrijd mij
Van het duister in mijn hoofd
Mijn straat loopt hier dood
Wat achtervolgde mij hier naar toe
Was het de prijs van de roem
Of het verlangen voor 1 nacht
Iemand te vertrouwen
Of was het de hyena, die jakhals
Die wacht tot ik neerval
En waarvan ik dacht
Dat het een vriend was
Maar zijn wij samen niet sterker
Dan alles wat mij bedreigt
Ik sta klaar voor de strijd
Met als wapen de waarheid
En dat is
Heb me lief, heb me lief
Heb dit lichaam lief
Bemin mij, bevrijd mij
Van dat gevoel van schuld
Verraad mij met een kus
Heb me lief, heb me lief
Ik weet, meer vragen kan ik niet
Wij verzoenen ons vannacht
Bemin mij, streel mij, heel mij
Heb me lief

De jakhals die wacht tot ik neerval en waarvan ik dacht dat het mijn vriend was. De kritische stem. Zo mooi vind ik dat. Caren kwam ik tegen op de begrafenis van een tante, er was nog een stoel vrij naast mij bij de koffietafel na afloop. Het was winter, we hadden het al snel over Jung en de schaduwkanten, onze weg en hoe mooi het was nu we de weg hadden gevonden. Een tijd later appte ze me of ik voor haar een kaartje wilde maken. Ze wilde haar eigen bedrijf opzetten. Ze stuurde een kleine tekening gemaakt door een bevriende kunstenaar die het aan haar gaf met de woorden: "Hier, dit ben jij." En dat is ze.
Het duurde een jaar voordat ik antwoordde. Ik had die avond ervoor gevraagd om hulp. Zomaar aan het niets, sommigen noemen dat bidden, ik noem het hoop. Er was nog een kant van mezelf daar ik mijn nagel niet onder kon krijgen, die me steeds weer verkeerde keuzes liet maken, een gevoel van machteloosheid gaf.. ik voelde het.
Die ochtend tijdens het qi gongen in de paardenwei dacht ik ineens aan de tekening. Ik zocht hem op en appte haar of ze nog een kaartje nodig had en ze zei ja, zeker. Haar paard was net overleden, de kleine toevalligheden waar ik steeds meer op ga letten.
Dat het wezen van de vrouw in de loop der eeuwen uit de bijbelse geschiedenis is verdwenen en alleen de hoer of de heilige overbleef is een treurig gegeven waardoor ik als kind mijn eigen waarde binnen het katholieke geloof niet kon vinden. Het ging alleen maar over mannen en over vrouwen die ik niet wilde zijn. Ik was niet heilig en ik was geen hoer, wat dan wel? Dat de heilige drie-eenheid ook in mij zat, dat ik een mens ben boven alles, het hele verhaal waarvan ik de fragmenten in de laatste jaren weer bij elkaar geraapt heb zijn nu weer een geheel. Het vereiste een hele studie om de mythes te ontrafelen.
Dat je je geest met je hart en je lichaam moet verbinden, weer leren te voelen, drie raadgevers en als ze ontkent of negeert worden dan gaan ze ondergronds. De keuze, voor het licht zat in haar naam.
De C was als een cirkel, de monad, de A leende zich voor de drie-eenheid, de T de keuze, het moment waarop je jezelf weer toe staat te zijn en leert je emoties in woorden te schenken zodat je je weer kunt verbinden met anderen en met de aarde, kunt wortelen.

En de S het Lemniscaat, het wiel, de eeuwige kringloop. We besloten de schaduw goud te maken en de schets te laten hoe hij was puur, perfect in zijn imperfectie zoals wij allemaal, het oordeel voorbij. En haar naam als psychotherapeut in diepdruk te doen, omdat het niet om haar gaat maar om je eigen weg.



 

Comments

Popular Posts